Vrolic krijgt vorm
Mei 2008. Limonadefabriek Vrolic is gebouwd op twee segmenten. Het rechter segment was al klaar en nu is ook het linker segment in grote lijnen gereed. Op het linker gedeelte staan twee gebouwen, waarvan het magazijn het grootste is. Het magazijn is een Amerikaanse bouwkit van Korber Models die ik aan de Nederlandse smaak heb aangepast. Zo heeft het gebouw nu een houten laadperon en andere daksteunen. Voor de deur aan de kopse kant heb ik een hefbrugje gemaakt om het hoogteverschil logisch te overbruggen.
Op het laadperron wordt braaf gewerkt. Tinus is net bezig om de laatste kisten sinaasappelen naar binnen te sjouwen. Kobus is zo aardig om even de deur voor het open te houden. Onder het laadperron is het trouwens een flinke bende. Maar ach, dat ligt niemand in de weg.
Op het terrein staat een eenvoudige werkplaats voor allerlei klusjes. Het gebouwtje is helemaal gebouwd van hout en heeft een volledig interieur. De ramen komen uit een oude bouwdoos en de schoorsteen is een restje styreen. De werkbank komt van Wenz Modellbau en de heren zijn van de firma Preiser. Kortom, van een hoop rommel kun je altijd nog wel wat maken.
Op en om het terrein groeit en bloeit van alles. Struiken, boompjes, gras, plantjes, je kunt het zo gek niet verzinnen of het staat er wel tussen. Net als in het echt eigenlijk. De bestrating van de losweg is trouwens gemaakt van muurplaten van Slaters'. De Stelcon-platen zijn eigen fabrikaat. Ik heb een paar moedermodellen gemaakt en die vervolgens talloze malen afgegoten in giethars.
De polder rond Vrolic begint ook zo'n beetje af te raken. De koeien stappen er in elk geval dapper rond. Het begint nu aan te komen op de laatste details. De gebouwen mogen nog wel wat vuiler en het riet in de sloten kan nog wat minder netjes. Maar... het eerste stuk modelbaan in 0 is een feit!
Zomers gezever
Juni 2008. Het gefrunnik aan Vrolic gaat vrolijk verder. De gebouwen zijn allemaal vervuild en verder is het vooral een kwestie van veel details aanbrengen of verbeteren. Zo hangt nu de lamp boven de deur in de achtergrond op de juiste hoogte. Alle verlichting is aangesloten op een Lichtorgel van Leon van Perlo. Deze lichtstuurcomputer kun je zelf via de PC programmeren.
Een ander klusje is het maken van de stootjukken. Ik heb er twee gebouwd van oude stukjes rails en wat styreen. Als basis diende een tekening van de NVM. In hun archief vind je aardig wat tekeningen in 1:43,5 /1:45.
En zo ziet het stootjuk eruit na een verf- en vervuilbeurt. Tja, zo heb ik er dan ooit nog eens een stuk of tien nodig. Eerst maar eens nummer twee afmaken. Die komt voor het magazijn van Vrolic.
De laatste details
Juli 2008. Langzamerhand komt het de voltooiing van Vrolic in zicht. Bij de fabriek komt deze café-eigenaar zijn lege kratten terugbrengen en volle halen. De kratten hebben het logo van Vrolic gekregen. De oude besteleend is voorzien van een passend kenteken. De levensechte houten pallets zijn overigens van Paulo Miniaturen.
Het Vrolic logo is inmiddels ook op de zijkant van de fabriek verschenen. Alle gebouwen zijn stevig verouderd met krijt en zwarte beits. Dat geeft meteen veel meer sfeer. Het stootjuk voor het magazijn staat op zijn plaats. Het straatspoor onder het stootjuk is behoorlijk dichtgegroied met onkruid.
Dit goedkope VW busje van Chinese komaf is overgespoten in de fabriekskleuren van Vrolic. Het wagentje staat klaar om de bestellingen rond te brengen. Aan de muur naast de bus nog wat Vrolic marketinggeweld. Bij het ketelhuis wordt net een kar met kolen de draaischijf op geduwd.
De weilanden langs de spoordijk hebben hekken gekregen. Net als in werkelijkheid zijn de hekken een samenraapsel van prikkeldraad en planken. De Sik is dramatisch opgeknapt na het inbouwen van een stroombuffer of elektronisch vliegwiel. Het bordje langs de baan komt ook uit eigen keuken, pardon printer.
En daar staan we dan na ruim een jaar bouwen. De oude pomp maakt het hoekje naast de werkplaats net even af. Grappig hoe zulke kleine details levensecht werken in deze schaal. Dat is een heel verschil met H0.
2008