De eerste modules
Juni 2007. De eerste modules voor Buitenlust staan voor het eerst opgesteld. Best een indrukwekkend geheel. De twee grote modules zijn bedoeld voor de limonadefabriek (zie het baanontwerp). De kleine module komt niet in de uitendelijke baan terecht; het is de bedoeling dat de fabriek hiermee op andere standaard spoor nul modules aangesloten kan worden. Over de poten ben ik nog niet tevreden. Daar gaat nog een andere oplossing voor komen.
Rails leggen
Augustus 2007. De modules zijn inmiddel verkast naar de hobbyruimte. De zijkanten heb ik eerst in de tuin geschuurd, geplamuurd en gelakt. Als je dat later in de hobbyruimte doet, zit alles duimendik onder het stof. Bij De Lage Zij heeft het weken geduurd voor ik de baan weer schoon en rijdend had na zo'n exercitie. Dat kun je beter voorkomen.
Voorlopig staat alles in het teken van het leggen van rails. Ik heb gekozen voor de rails van Wenz. De rails zijn prachtig gedetailleerd, maar je moet ze wel zelf spijkertje voor spijkertje in elkaar kloppen. Maar goed, dat is nu juist de charme van spoor nul en een van de redenen om voor deze schaal te kiezen.
Na verloop van tijd krijg je de slag een beetje te pakken en doe je een meter spoor in een middag. Het zelf gelegde spoor ziet er veel beter en realistischer uit dan fabrieksrails. Elke dwarsligger ligt toch met wat anders en ziet er ook anders uit. Het rechter plaatje is een proefstukje dat ik eerder maakte. Zo komt de hele baan er ooit nog eens uit te zien. Inmiddels zijn er ook aparte pagina's over het leggen van rails en wissels op de site bijgekomen.
Rollend materieel
September 2007. Het leggen van de rails is even op een zijspoor beland. De wissels van Wenz zijn toch een stuk lastiger in elkaar te zetten dan ik had gehoopt. De kit is erg arbeidsintensief en het past ook allemaal niet echt lekker. Op zoek dus naar alternatief. Ondertussen heb ik de bouw van een paar messing wagentjes van het Nulpunt weer opgepakt. De eerste twee zitten in elkaar en nummer drie is onderweg.
En weer rails
September 2007. Wenz heeft plaats gemaakt voor Hassler. Het eerste zelfgebouwde wissel is af. De bouwkits van Hassler zijn iets minder gedetailleerd dan die van Wenz, maar je hebt nu in elk geval de kans om nog bij leven inderdaad een wissel werkend af te bouwen. Het wissel op de foto heeft een hoek van 1:6,6 en het is bijna 50 cm lang. Het bouwen was ongeveer twee avondjes werk. Op naar de rest van de rails.
Schot in de zaak
Oktober 2007. Het begint ergens op te lijken. Alle rails ligt op zijn plaats. Op het vlak aan de rechterkant komt de limonadefabriek te staan. Waar nu het goederenwagentje geparkeerd is, wordt de rails als straatspoor ingebouwd.
Het landschap is in ruwbouw inmiddels ook gereed. Met de Thermcocut van Proxxon heb ik de polders uit piepschuim gesneden. Dat gaat verrassend snel en het resultaat ziet er erg strak uit. Nu kan de rails worden geballast en daarna kan het landschap verder worden aangekleed.
2007