Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Een nieuw jaar in Buitenlust

Januari 2014. De DE-1 rijdt station Soest binnen. Tijdens de stille dagen rond de jaarwisseling arriveren er ook altijd nieuwe plannen. Buitenlust is nog lang niet af, maar toch schiet het wel aardig op. De komende maanden zullen in het teken staan van het opzetten van de gebouwen voor Baarn en het aftikken van een hele rits openstaande punten.

Een groot deel van Buitenlust ademt inmiddels de sfeer uit waar ik ruim zes jaar geleden naar op zoek ging. Het beeld van de Grote Sik met een buurtgoederentrein in Soest had zo maar een echte foto kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor de rangerende NS162 op het raccordement van de Zanderij.

Het landschap rond de wachterswoning is inmiddels afgebouwd. Hier voel je het voordeel van een grotere schaal: het lijkt alsof je er middenin staat in plaats van er boven hangt. Je kunt blijven detailleren tot je erbij neervalt, dus waarschijnlijk zullen er hier en daar nog wel wat details bij komen.

De Soester boerderij heeft een prominente plaats op een uitstekende hoek gekregen. Het gebouw is zo goed aan de voorzijde en zijkant te zien. De tuin is aangekleed met bosjes, gras en bloemen. Natuurlijk mag een vogelhuisje niet ontbreken.

Naast de voordeur staat een fiets tegen de stalmuur. Wat meer naar achteren onder een fruitboom woont de hond van de boer. Ganzen scharrelen rond de sloot en op het erf lopen kippen.

Ondertussen wordt er driftig gebouwd in Baarn. De voormalige locloods beleeft als 3/4 gebouw een wederopstanding. Net als alle andere gebouwen is de loods opgebouwd uit verschillende lagen MDF en vliegtuigtriplex. Van het originele gebouw resteren slechts een paar vage foto's en een globale bouwtekening. Het blijft dan ook gissen hoe het pand precies eruit heeft gezien.

De voormalige spoorwoning aan de Torenlaan zit als casco in elkaar. Het echte gebouw werd omstreeks 2005 afgebroken bij de aanleg van het derde perron in Baarn. Het pand stond op de plaats waar nu een scherpe bocht in de Torenlaan zit, vlak voor de overweg aan de Soester kant.

Het nevengebouw van Baarn NCS staat eveneens in de steigers. Binnenkort volgen de ramen en de daklijsten. Het plan is om eerst alle panden als casco te bouwen, zodat de definitieve indeling van het stationsgebied kan worden gemaakt. Er ontbreken nog twee gebouwen: een kolenloods en natuurlijk het station zelf.

Een eerste experiment met foto's als achtergrond. Dit jaar moeten alle effen blauwe achtergrondplaten worden vervangen door grote afdrukken van het echte landschap. Het voorlopige effect is veelbelovend, maar deze afdruk glimt nog iets teveel.

Lopende zaken

April 2014. Soms koop je wel eens dingen die je niet echt nodig hebt, maar wel graag wilt hebben. De Heljan NOHAB stond al een tijdje op het lijstje en eind 2013 kon ik er eentje via eBay bemachtigen. De loc past natuurlijk totaal niet in het thema van Buitenlust, maar het is leuk om deze stoere machine af en toe te laten rijden of mee te nemen naar spoor nul bijeenkomsten.

De analoge loc moest wel eerst voorzien worden van een decoder. Ik heb er een LokSound XL 4.0 ingebouwd, een heel fraai stukje techniek. De bovenste lamp van de frontverlichting is apart in te schakelen als rangeerverlichting en de ventilatoren kunnen draaien. Via de speciale ESU LokProgrammer was het updaten van de firmware, het laden van de geluiden en het programmeren van de decoder een fluitje van een cent.

Voor het seinhuis lag nog een lapje braakliggende grond. Inmiddels is hier een moestuin verschenen met verschillende groenten en een heuse vogelverschrikker.

De productie van de gebouwen van Baarn NCS gaat gestaag door. Het nevengebouw zit inmiddels grofweg in elkaar. De ramen zijn opgebouwd uit drie laagjes 1 mm triplex, de muren zijn gemaakt van twee lagen MDF. Het interieur en het dak moeten er nog in en op.

De grote locloods is een stap verder. Het gebouw is voorzien van een volledig interieur. In de werkplaats zie je in het donker het kolenvuur van de smidse gloeien. De loods heeft een waterkraan, kolenkachel, ladders en talloze andere details. Door de grote ramen zijn ze goed te zien.

De verlichting van de loods bestaat uit LEDs. Het plastic schijfje op de LEDs helpt om het licht beter te verspreiden. De LEDs zijn aangesloten op de instelbare, allesetende LED.

Nog wat details van de loods. Door de ramen zie je kranten liggen in het magazijn. In de opbouw van het dak is een ventilatiejalozie aangebracht. Deze zijn 3D geprint bij Shapeways. Fred Hornung tekent voor het ontwerp.

Zo staat de loods er nu bij. De volgende uitdaging wordt het dak met de schoorstenen. Dan nog wat details en het gebouw is af.

Bouwen aan Baarn

Juli 2014. De bouwinspanningen richten zich op het laatste grote deel van Buitenlust: station Baarn NCS. Ook hier moeten alle gebouwen aan de hand van bouwtekeningen en foto’s worden ge(re)construeerd. Als eerste is de voormalige locomotievenloods klaar. Het echte pand is al lang geleden afgebroken. In 1:43,5 is het nu herrezen.

Van de loods is nog een spoor in gebruik. De deuren zijn dankzij een servo met ingebouwde DCC decoder op afstand te bedienen. De schoorstenen voor de rookafvoer zijn trouwens ook functioneel. Als je er een loc met rookgenerator onder zet, kan de rook naar buiten kringelen. De schoorstenen zijn in 3D ontworpen door Fred Hornung en geprint bij Shapeways.

Deze korte video laat de deuren in actie zien. De servo van Uhlenbrock is perfect in te stellen op snelheid, beginpunt en eindpunt.

De spoorwoning aan de Torenlaan verdween bij de laatste verbouwing van emplacement Baarn. In model staat het pandje er weer. De woning wordt binnenkort ingericht en verder afgebouwd. Naast de woning komt nog een overweg met klassieke overwegbomen.

Kolenhandel De Ruiter was een van de kolenhandelaren op het emplacement van Baarn NCS. Aan de hand van een paar schaarse foto’s worden de kolenloods en het kantoor gereconstrueerd. Zo ongeveer moet het er uit hebben gezien, met de nadruk op ongeveer. Naast De Ruiter moet ook concurrent Rademaker een plek krijgen. Van deze brandstoffenhandel is echter nauwelijks iets terug te vinden.

Het nevengebouw naast het station is al een stuk verder. Dit pand is bewaard gebleven en staat nog steeds links van het stationsgebouw. Achter het pand is zelfs een deel van het oude perron te vinden. Over het perron gesproken... dat is een van de eerste dingen om nu ter hand te nemen.

Het opus magnum van Buitenlust is het stationsgebouw van Baarn NCS. Letterlijk ook, want het pand meet toch al snel 90 x 30 x 30 cm in spoor nul. Gelukkig bestaat het pand nog steeds, wat het nabouwen een stuk gemakkelijker maakt. Tegenwoordig is het Restaurant De Generaal, waar je overigens een best aardige dagschotel kunt eten. Het stationsgebouw zal zo’n beetje als laatste worden afgebouwd.

De geschiedenis van Station Baarn in een notendop, een niet onaardig filmpje dat ik op de site van De Generaal vond.

Ondertussen is er ook doorgebouwd aan Bakkerij Maaskant. De winkel heeft nu een compleet interieur, inclusief karakteristieke broodsnijmachine en koekblikken. De bakkerij staat ook hoog op het lijstje van ’dingen die echt eens af moeten’. De broden in de winkel zijn overigens gemaakt van MDF Vuller. Qua structuur en kleur is dit spul nagenoeg perfect.

Zelfportret? Een beetje. Er wordt heel wat gesleuteld aan van alles en nog wat bij Buitenlust. Bouwen in spoor nul is een hoop handwerk, ondanks lasersnijden, 3D printen en andere moderne technieken. De combinatie maakt het juist zo leuk.

DE-1 en DE-2

Oktober 2014. De DE-1 heeft gezelschap gekregen van een rode DE-2. Het passagiersmaterieel voor Buitenlust is hiermee wel min of meer compleet. In H0 is een DE-2 een klein treinstel, maar in schaal 0 staat er ruim een meter trein op de baan. Het messing model weegt een paar kilo.

Het Philotrain model is prachtig gedetailleerd. De treden onder de deuren heb ik eraf geschroefd, zodat het model de bocht door kan. Uiteraard heeft het stel een tot in de perfectie uitgevoerd interieur.

Het treinstel is nog analoog. Ergens in de komende weken wordt er een LokSound XL ingebouwd met origineel geluid. Dan neem ik ook gelijk de DE-1 nog eens onder handen.

lees verder →

2014

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl