Het onderstel
Het onderstel is dankzij de AMZ-aandrijving makkelijk te maken. De assen en wielen zijn kant en klaar gemonteerd. Je hoeft dus niet zelf aslagers e.d. in elkaar te frutten. De basis van het onderstel bestaat uit een grondplaat waaronder de bufferbalken en de zijplaten worden gesoldeerd. Zorg er ook weer dat dit allemaal goed vlak is, dan past het model netjes in elkaar.
De zijplaten worden rijkelijk behangen met details, zoals aspotten en luchttanks. Werk bij het solderen van groot naar klein. Zo voorkom je dat de kleinste onderdelen er weer afvallen als je het model verhit. De aspotten behoeven wat extra aandacht. Ze passen niet vanzelf netjes op de zijplaat.
Voor het plaatsen van de remblokken is het verstandig om eerst de AMZ-aandrijving onder de loc te passen. Zo kun je de juiste plaats precies aftekenen. Soldeer echter onder geen beding aan de loc terwijl de aandrijving er onder zit! De plastic isolatiebussen van de stroomafnemers kunnen daar niet tegen (rara, hoe weet ik dat).
Naar de spuiter
Voordat je het model kunt spuiten, moet je het eerst goed schoonmaken met water en zeep. Daarna wordt het model gestraald. Ik gebruik hiervoor een Badger Erazer met aluminiumoxide. Het straalmateriaal kun je opvangen en hergebruiken. Na het stralen heeft het model een mooie egale matte tint.
De Grote Sik heb ik gespoten met verf van Philotrain/Phildie. Deze verf kan direct op het gestraalde messing worden aangebracht. Dat scheelt dus een laag grondverf. Bovendien is de verf supersnel droog (binnen een paar minuten), zodat je weinig kans hebt op stofjes. Het nadeel is wel dat je deze verf alleen met een airbrush kunt verwerken en niet met een penseel.
De meest waarschijnlijke kleurencombinatie van de Grote Sik is stoomlocgroen met zwarte biezen. De bufferbalken zijn rood en de zijramen van de cabine hebben een blanke houten rand. De handgrepen heb ik zachtgeel geschilderd, zoals op de gewone Sik van Philotrain uit dezelfde periode. De smalle biezen rond de cabinedeuren heb ik getrokken met een permanente fineliner.
Eindmontage
Het meeste montagewerk is het aanbrengen van de verlichting. De Grote Sik heeft olielantaarns. Rijstkorrellampjes passen daar beter bij dan LEDs en zijn ook makkelijk in de lantaarns te monteren. Van onderaf heb ik een gaatje van 1,5mm in elke lantaarn geboord. Hier past precies een rijstkorrellampje in.
Onder kap komen alle draadjes bij elkaar op een printplaatje. De decoder wordt via een standaard NEM-stekker op de printplaat aangesloten. Toevallig had ik nog een oude LokSound decoder liggen die ik voor deze klus gebruikt hebt. Later heb ik de loc omgebouwd naar een MX64V1 decoder van Zimo, aangevuld met een Intellisound module van Dietz of Uhlenbrock.
Een uitgebreid verslag is te lezen in het december 2007 en januari 2008 nummer van Railhobby.
2007