Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Grote Sik in nul

De Grote Sik is de grote onbekende onder de diesellocs van de NS. De 15 locs werden eind jaren ’40 gebouwd door Werkspoor. In tegenstelling tot de gewone Sik waren het ‘echte’ locomotieven die alleen door een machinist bestuurd mochten worden. In de praktijk bleken de 400-en toch niet te voldoen. Al na ruim tien jaar gingen de locs richting de sloper.

Helaas is er geen enkel exemplaar van de 400-en bewaard gebleven. In model valt daar gelukkig wat aan te doen. Frits Thies, alias Het Nulpunt, brengt de serie als messing kit in spoor nul (1:43,5) op de markt. De kit is makkelijk te bouwen en is voorzien van een prachtige aandrijving van AMZ. Er is trouwens ook een kit in H0 van Dutzrail.nl.

De kit bestaat uit en flinke stapel geëtst messing plaatmateriaal en een aardige collectie gietstukken. In de doos zit ook een cd-rom met veel foto’s. Helaas zijn er geen kleurenfoto’s van de echte loc; het blijft dus een beetje gissen wat de juiste kleurstelling is.

Bouwen

Voor het bouwen van het model heb je een collectie vijlen, een set tangetjes en een metaalzaagje nodig. Het solderen gaat het makkelijkst met een kleine soldeerbrander van Proxxon. Als soldeer kun je gewone soldeer met harskern nemen of soldeerpasta gebruiken.

De handleiding vertelt stap voor stap wat er moet gebeuren. Eerst wordt het machinistenhuis op de grondplaat gesoldeerd. Vergeet niet de hoeken onder een hoek van 45 graden af te vijlen. Ik heb het niet gedaan en dat heeft me later heel wat werk opgeleverd. Daarna worden de huif en de voorkant van de loc gemonteerd. Let er goed op dat alles precies haaks is, anders past de kap straks niet op het onderstel.

Fouten en slordigheden zijn later lastig te verdoezelen. Vijl de bramen van de onderdelen voor je ze soldeert. De uitstekende randjes blijf je altijd zien. Probeer kieren en naden zoveel mogelijk vol te laten lopen met soldeer, dat is makkelijker dan achteraf plamuren.

De huif

In het oorspronkelijke ontwerp van Frits zijn de jaloezieën aan de voorkant gesloten. In werkelijkheid stonden ze altijd min of meer open. Dat moest in model ook zo worden. Ik heb de jaloezieën opgebouwd uit losse strookjes messing. Het lastige is de volgende vast te solderen, zonder dat de eerder gesoldeerde strookjes weer loslaten. Als je een tijd bot volhoudt, lukt het uiteindelijk wel.

Alle grijpstangen en handgrepen moeten apart op de kap worden gesoldeerd. De handgreep langs de huif zit eigenlijk net iets te krap op de traptreden. Het valt niet mee om ze beide strak naast elkaar op de kap te zetten. Tot slot worden details als schoorsteen, fluit en deurklinken op het model gezet.

lees verder →

2007

1 - 2

0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl