Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

In beweging

De straten zijn voor een deel bestraat met de klassieke Romeinse straatsteentjes van Noch. De doorgaande wegen hebben een asfaltimitatie van geschuurd en geschilderd gips. In het wegdek is de staaldraad van het Faller Car System weggewerkt, zodat de bus ook zijn weg kan vinden door Waldberg. Op twee plaatsen zijn stopmagneten aangebracht. De bus stopt netjes bij de bushalte om mensen op te pikken en wacht buiten het zicht tot het tijd is om weer te verschijnen. De magneten zijn aangesloten op microcontrollers en de bus werkt automatisch de dienstregeling af.

In de haven vinden we een digitale havenkraan van Roco. De kraan is direct met een joystick te bedienen. Zo uit de doos kan de kraan hijsen en draaien, maar niet rijden. Eigenlijk hoort een havenkraan dat wel te kunnen. In het plaveisel van de kade monteerde ik twee rails waar de kraan op kan rijden. De wieltjes van de kraan kregen sleepcontactjes voor de stroomopname. Zo kon de kraan via de rails van stroom worden voorzien en vrij heen en weer rijden. Een extra motortje onder grondplaat trekt de kraan via een dun draadje heen en weer. Door het motortje via een locdecoder op de joystick van de kraan aan te sluiten kan de rijbeweging ook op afstand worden geregeld.

Besturing

Vanaf het begin stond vast dat Project Waldberg een volledig digitale baan met computerbesturing zou worden. Het hart van het systeem wordt gevormd door de Intellibox van Uhlenbrock. De centrale wordt geholpen door drie boosters om de hele baan van voldoende vermogen te voorzien. De seinen en wissels zijn aangesloten op Märklin Digital of compatible decoders. Via de computer zijn wissels en complete wisselstraten met een muisklik te verzetten. Het is natuurlijk ook mogelijk om alles direct met de Intellibox en andere digitale randapparaten te bedienen. Niet alles is digitaal. Een groot deel van de baan is omschakelbaar naar ‘ouderwetse’ analoge spanning. Zo kan ik af en toe ook locs zonder decoder laten rijden.

De baan wordt volledig automatisch bestuurd door het computerprogramma Koploper. Het programma kiest de route, bedient de seinen en zorgt ervoor dat alle treinen netjes optrekken en afremmen waar dat nodig is. Een zware goederentrein rijdt langzamer dan een sneltrein en in het station stoppen de stoptreinen netjes in het midden van het perron. De goederentreinen mijden het perron via een apart spoor en fluiten om hun doorkomst aan te kondigen. De computer ziet waar de treinen zich bevinden door de bijna 100 terugmeldcontacten die in de baan zijn gemonteerd. De seinen langs de baan hebben een puur decoratieve functie. De rijstroom wordt nergens onderbroken, maar het programma zorgt ervoor dat de treinen netjes voor een rood sein stoppen. Hierdoor blijven de functies ook bij een onveilig sein gewoon werken. Behalve de Viessmann armseinen zijn er talloze borden langs de baan geplaatst om het seinstelsel echt compleet te maken.

lees verder →

1 - 2 - 3 - 4 - 5

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl