Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Oorlogskind: de NS 162, deel 2

De NS 162 reed net als de andere oude Nederlandse diesels rond in het groen met zwarte biezen en witte of gele gripstangen. Helaas zijn er geen kleurenfoto's van de locs bekend, dus de echte kleuren blijven toch een beetje gissen. De locs hadden losse olielantaarns die afhankelijk van de rijrichting aan de voorkant of de achterzijde werden geplaatst. Door NS waren op de locs ook sluitseinijzers aangebracht. Of ze ooit gebruikt zijn is twijfelachtig.

Voor het spuiten is de loc gecompletteerd met de laatste onderdelen. De lantaarns zijn van Philotrain en de meeste andere onderdelen zijn gemaakt door Hans Nijntjes. Veel onderdelen in de kit waren van witmetaal. Nu zijn alleen de schoorsteen en de bufferhulzen van dat spul. Eigenlijk moet je witmetaal niet willen gebruiken. De onderdelen zijn vaak vervormd, het materiaal beschadigt snel en het breekt gemakkelijk af. Het is ook nog eens lastig te boren en te solderen.

De witmetalen onderdelen en sommige kleine messing onderdeeltjes heb ik niet gesoldeerd, maar met secondelijm geplakt. Het nadeel is wel dat je een slecht gelukte verflaag niet meer kunt afbijten met Thinner. De secondelijm lost daar namelijk in op en dan valt het model weer uit elkaar. Kortom, de volgende keer maak ik alles van messing en ga ik ook het hele model solderen.

De verschillende onderdelen na het spuiten en verven. Het rood, grijs, zwart en groen zijn gespoten. De kleuren van de details zijn met een penseel gedaan. Voor het spuiten gebruik ik de verf van Phildie/Philotrain. De verf droogt binnen een paar minuten, zodat je snel door kunt werken. Het spul glimt wel behoorlijk, wat weer als voordeel heeft dat de opschriften beter zijn op te brengen. Het model is afgewerkt met laag zijdeglans vernis. De vernis beschermt de opschriften en het model lijkt meer een geheel.

De montage van het onderstel is het meeste werk. De buffers en koppelingen zijn verend gemonteerd. Ook de voorste as is verend opgehangen, waarbij de as in het midden wordt gesteund. De loc is zo 'gecompenseerd', waardoor hij altijd met alle vier zijn wielen op de rails staat. Compensatie voorkomt ontsporingen en zorgt voor een betere stroomafname. In spoor nul hebben de meeste locs een gecompenseerd onderstel.

Uiteindelijk kost het monteren van het model toch een kleine dag. In de lantaarns zitten hele kleine SMD LEDs waardoor het lijkt alsof er echt een pit brandt in de lantaarn. De loc heeft een Lenz Gold decoder. Er komt nog een Power3 stroombuffer in, zodat de loc beter over wat viezere rails rijdt. Zo'n stroombuffer bouw ik standaard in alle locomotieven in.

De machine heeft een blinde as en drijfstangen. Het is de enige serie locs met een blinde as die ooit in Nederland heeft gereden. Ook in model is de loc een bijzondere verschijning. De serie is nooit door een grote fabrikant op de markt gebracht. In spoor nul bestaat er hooguit een handjevol modellen van.

De NS 162 is een echt Engels, Nederlands model geworden. Hopelijk gaat de echte NS162 ook ooit weer eens rijden.

Onderdelen en hun leveranciers
Barclay diesel kit Mercian Models
Hornblocks Slater's
Olielampen Philotrain
Plunjers, koppelingen Schnellenkamp
Messing onderdelen Op maat gemaakt door Hans Nijntjes
Verf Phildie/Philotrain, Revell
Decals Op maat gemaakt door Dutzrail (Richard van den Brand)
Decoder Lenz
SMD LEDs Conrad

 

Deel 1 ook al gelezen?

2010

1 - 2

0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl