De NS 8811 in schaal 0
De NS 8800-en waren een serie tenderlocomotieven voor de rangeerdienst. Ze werden in grote getalen tijdens de oorlog gebouwd voor het Britse War Department en na D-Day verscheept naar het vaste land. Na de oorlog namen de Nederlandse Spoorwegen 31 exemplaren over, waarvan er al snel vier aan de Staatsmijnen werden verkocht. De andere 27 beleven tot het 1957 in dienst. Zes stuks gingen toen alsnog naar de Staatsmijnen, de rest werd gesloopt.
Uiteindelijk hebben drie exemplaren de tand des tijds doorstaan. De NS 8815 is teruggekeerd naar Engeland en rijdt als 'Walkden' rond op de Ribble Steam Railway. De NS 8826 is bewaard bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, maar niet rijvaardig. De NS 8811 kwam terecht bij de Stoom Stichting Nederland en werd in 2012 prachtig gerestaureerd onder aanvoering van Remmo Statius Muller.
Als model in 1:43,5
Bachmann heeft ooit een simpel messing model uitgebracht van de J94, de Engelse versie van de NS 8800. Via eBay kwam ik in het bezit van exemplaar, dat vervolgens jaren op de plank heeft gelegen. Toen Buitenlust de voltooiing naderde, was het moment daar om eindelijk de J94 om te bouwen naar een echte NS 8800. Wat moet je daarvoor doen?
Hans Nijntjes had me ooit een artikel gestuurd dat hij voor De Modelbouwer had geschreven. Zijn tekst bleek een handige leidraad. De grootste uitdaging is de vuurkist. Bachmann heeft het model voorzien van een tweevoudig verlengde vuurkist om de aandrijving te verbergen. Zonder probleem kun je de vuurkist met de helft inkorten. Als je de vuurkist helemaal tot het achterste deel wilt terugbrengen, zul je de aandrijving moeten aanpassen en dat is een flink klus. Ik heb het maar even zo gelaten.
Verder moet je een aantal Britse onderdelen verwijderen:
- De lampijzers voor en achter;
- De koppelingen en buffers;
- Extra voetsteun aan de ketel.
Vervolgens plaats je er typische Nederlandse onderdelen voor terug; de meeste zijn te vinden bij Philotrain.
- Lantaarns en/of lampnijzers;
- Sluitseinhouders;
- Koppelingen en buffers;
- Stoomfluit;
- Injecteurs.
Als je toch bezig bent, kun je het model gelijk wat verder detailleren met extra onderdelen:
- Nieuwe ketelband in het midden;
- Balansleiding tussen beide watertanks;
- Smeerolieleiding onder de ketel;
- Handgrepen bij het trapje voor;
- Handgrepen onder buffers;
- Voetsteunen en handgrepen aan de kolenbunker;
- Deurtjes in het machinistenhuis;
- Profiel langs de voet van de rookkast;
- Sluitseinhouders;
- Zandvuldoppen
De meeste onderdelen maak je zelf gemakkelijk uit een stukje messing (profiel of plat). Andere vind je min of meer bij nulspecialisten als Schnellenkamp. Voor de zandvuldoppen heb ik hulp gehad van Jaap Dekker en Jan den Haan. Jan heeft twee prachtige doppen voor me gedraaid uit messing staf op de draaibank van Jaap.
Het model heb ik eerst gestraald met aluminiumoxide en daarna gespoten met Philotrain/Phildie verf. De voetplaat van de loc is zwart, de ketel en het machinistenhuis loc zijn stoomlocgroen. De schoorsteen, de handrails, de lantaarns en de binnenzijde van het machinistenhuis zijn weer zwart. De bufferbalken zijn natuurlijk rood. Diverse details zet je apart aan met wat Revell in de kleur koper, messing of blank metaal. De watertransfers heb ik zelf gemaakt en de fabrieksschilden zijn geëtst bij PPD. De loc is voorzien van een LokPilot 4.0 met stroombuffer. In de lantaarns zijn kleine SMD LEDjes gebouwd.
En dit is dan het resultaat: een hele herkenbare NS 8811 in model
2016