Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Uitneembare sectie

De Lage Zij is gebouwd langs de wand van de kelder. Hoewel de kelder lekker ruim is, is de keldertrap wat smal uitgevallen. Precies op dat punt kruist de ene poot van de hoofdbaan de andere poot. Er lopen maar liefst vijf sporen naast elkaar. Van de trap blijft weinig meer over. Je kunt er net langs lopen, maar met een flink stuk hout of fotospullen in je handen is het niet te doen. De rails bij de trap moesten dus uitneembaar worden. Maar hoe doe je dat?

Een goede uitneembare sectie is best lastig om te maken. De randen moeten precies aansluiten. Treinen zijn immers slechte springers. De constructie moet ook sterk en heel stabiel zijn. Daarom heb ik de sectie opgebouwd uit 15 mm berkentriplex en dikke vuren houten latten. De ondergrond voor de rails is gezaagd uit 12 mm MDF. Alle verbindingen zijn geschroefd en gelijmd.

De truc is om de zijkanten niet verticaal te maken, maar ze onder een hoek te zetten. De rechter zijkant wijst naar rechts en de linker zijkant naar links. De uitneembare sectie komt zo door zijn gewicht vanzelf helemaal klem te zitten. Toch blijft de sectie makkelijk naar boven weg te tillen.

De sectie steunt aan beide zijden op een onderrand. Aan de achterkant heb ik een driehoek uit de rand gezaagd. De kopse kanten van de uitneembare sectie hebben een driehoekige punt die precies in het gat past. De sectie zakt zo tegen de muur aan en kan helemaal geen kant meer op. Je zou ook een centreerpunt in het midden van de onderrand kunnen maken. Dat heeft hetzelfde effect.

Op de muur zit een kleine kabelgoot met een 25-pens connector. De stekker van de sectie wordt in de connector geplugd. De rails aan beide zijden van de sectie worden ook via deze stekker van spanning voorzien. Wanneer de sectie is verwijderd, komen de toevoersporen dus automatisch zonder spanning te staan. Een trein kan zo nooit het gat in rijden.

Rest nog het leggen van de rails. Ik heb ze eerst over de naden gelegd. Daarna heb ik de rails uitgevlakt met dunne strookjes styreen. De laatste railstoelen zijn vervangen door kleine koperen spijkertjes om de rails exact te fixeren. Tenslotte heb ik de rails op de naad doorgezaagd. Zo sluiten ze altijd precies op elkaar aan.

2004

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl