Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Heljan's Nohab gedigitaliseerd

De Nohabs, de bolle neuzen, zijn altijd een van mijn favoriete modellen geweest. Een paar jaar terug zette Heljan een niet onaardige exemplaar in spoor 0 op de rails. Via eBay kon ik relatief voordelig aan een model komen.

Natuurlijk past de Deen niet in het Nederlandse thema van Buitenlust, maar sommige modellen kun je simpelweg niet laten liggen. De Heljans zijn allemaal analoog. Hoe bouw je die om naar digitale besturing?

In de locomotief is lekker veel ruimte, dus je kunt aardig je gang gaan. Ik wilde het model graag van alle digitale toeters en bellen voorzien. De keuze viel al snel op de ESU Loksound XL 4.0. De decoder zit tjokvol functies en heeft standaard een stroombuffer aan boord. Bovendien is het echte Nohab geluid zo te downloaden van de site van ESU. Met de speciale ESU programmer blaas je het geluid in no-time in de decoder. Ook voor het instellen van functie mapping en alle andere CV's komt de programmer erg goed van pas.

Het model zit simpel, maar robuust, in elkaar. Beide draaistellen zijn voorzien van een stevige motor met vliegwiel. De ventilatoren in het dak worden aangedreven door twee kleine motortjes. Helaas maakt deze attractie wel een hoop lawaai. Door de ventalitoren langzaam te laten draaien valt het niet zo heel erg op.

De ombouw begint met slopen. Alle elektronica, verlichting en bedrading mag de vuilnisbak in. Daarna kunnen we de loc opnieuw gaan opbouwen. In de koplampen heb ik kleine SMD duoLEDs gemonteerd. De LEDs geven warmwit en rood licht. De LEDs koop je kant en klaar met draadjes op eBay. Ze worden op hun plaats gehouden met een stukje opgerold foamtape.

De weerstanden voor de LEDs heb ik op kleine printjes gesoldeerd. De printjes zijn tegen de onderzijde van de cabines geplakt. Op de printjes worden aan de ene kant de draadjes naar de LEDs en aan de andere kant de draadjes naar de decoder aangesloten. Ik heb kleine stukjes buis uit styreen aan de binnenkant van het dak gelijmd als kabelgeleiders. Zo voorkom je dat de draadjes voor de raampjes zakken.

In de plastic brandstoftank is ruimte gereserveerd voor de luidspreker. Ik heb de grootste Visaton gemonteerd die ik erin kon persen. Als de model Nohab start, beginnen de kopjes op tafel te rinkelen. Het aansluiten van de stroomtoevoer van de wielen en de draden naar de motoren spreekt verder voor zich. Je zou er nog een rookgenerator in kunnen schroeven, maar ik ben zelf niet zo gecharmeerd van al die vette rommel in de hobbyruimte.

De motortjes van de ventilatoren heb ik aangesloten op AUX3. De volle baanspanning is voor deze motortjes wat te veel van het goede. Je moet de uitgang behoorlijk dimmen om de draaisnelheid - en de herrie! - tot aanvaardbare proporties terug te brengen. De motortjes in serie zetten is ook zeker geen slecht idee.

De Loksound heeft RailCom aan boord. Als je bij het programmeren gelijk de juiste pictogrammen voor de functies instelt, meldt de loc zich automatisch met alle functies aan bij de centrale zodra je hem op de rails zet. Dit scheelt je een hoop gepiel op de centrale.

Door de verlichting op verschillende uitgangen aan te sluiten kan de locomotief verschillende lichtcombinaties laten zien. Om te beginnen de standaard front- en sluitverlichting, waarbij voor en achter onafhankelijk van elkaar aan en uit gezet kunnen worden. Zo kan een losse loc sluitlichten voeren, terwijl bij het trekken van een trein alleen de frontverlichting brandt. Daarnaast kan het model het rangeerlicht (beide zijden een witte lamp) en het gevaarsein (beide zijden twee rode en een witte lamp) laten zien.

Na een middag prutsen kan het model met ruim 20 digitale functies de baan op om af en toe zijn bolle neus te laten zien op Buitenlust en andere spoor nul banen. Oren dicht? Starten maar!

2016, 2023

 

0

Download

Het schema als PDF.

nohab.pdf (225 kb)

Het configuratiebestand als ZIP.

nohab_config.zip (4,3 mb)

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl